Vaskeri-booking

søndag 6. september 2009

Forsøk på sykkeltyveri

En av beboerne våre skulle hente sykkelen sin, da hun oppdaget noe galt med sykkellåsen. Den så hel ut på avstand, men da hun tok i den fant hun fort ut at den var kuttet over. 
Etter at det første sjokket la seg, begynte spørsmålene.  Ga sykkeltyven opp uten å vite at låsen var kappet helt over? Kom det noen gående som skremte bort sykkeltyven? Er det trygt å ha sykkelen her?
Vi opplever sykkeltyveri i bakgården fra tid til annen. Denne sykkelen hadde en pris på 10-12.000 kr. Slike verdifulle sykler bør ikke stå ute. Selv om det er rapportert om mye sjeldnere, har vi også opplevd sykkeltyveri fra kjelleren og fra bodene. Har du en veldig dyr sykkel er derfor det beste alternativet å ha sykkelen inne i leiligheten.
Et problem med å parkere sykkelen under kjellertrappen eller bodene er dårlige muligheter til å låse sykkelen fast i noe solid.
Generelt bør heller ikke verdifulle gjenstander oppbevares i bodene. Det kan være et godt tips å skjerme vinduet i boden med en sort søppelsekk uavhengig av om du har verdifullt der eller ikke.
Utifra merkene på sykkellåsen, ble den kappet med en boltekutter. I følge sykkeltyveri.no er en halv meter lang boltekutter er det mest brukte knekkeredskapet til profesjonelle sykkeltyver. En slik boltekutter tar alle vaierlåser, og de fleste av de slangelåsene, bøylelåsene og kjettinglåsene som ikke er FG-godkjent.
Dette var en slangelås som ligner på denne typen. De kan kappes med boltekutter på 10-15 sekunder, sages med vanlig baufil på et minutt eller åpnes med universaldirk (bilde) på 2-3 sekunder.
Det gis mange råd på sykkeltyveri.no om hvordan du kan sikre sykkelen din. Blant understrekes det å bruke to låser, sørg for at de er FG-godkjente og ta med deg sykkelsetet inn.
For oversikt over FG-godkjente låser ser her.
Borettslaget har sett på muligheten til å skaffe et låsbart sykkelbur, men har vurdert det som for dyrt. Alternativt undersøker vi nå muligheten til å sette opp en port i portrommet mot Mogata. Dette for blant annet å hindre gjennomgangstrafikk. En potensiell sykkeltyv får da også bare en fluktvei istedenfor to.
Selv om det er lite styret kan gjøre i denne sammenhengen, så ønsker vi tilbakemeldinger også fra andre som opplever noe lignende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar